FutureTeacher

Its about student who will become a teacher one day.
 
HomeHome  CalendarCalendar  GalleryGallery  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log inLog in  
Jangan lupa melawat ruangan Gallery dan lihat sejarah perkembangan banner FutureTeacher! Sesiapa yang mahu menyumbang kreativiti dalam mereka bentuk banner FutureTeacher bolehlah memuat naik banner nukilan anda ke dalam Gallery FutureTeacher ya~~~admin.
Mari mengundi beramai-ramai untuk PALESTIN di http://www.israel-vs-palestine.com/IE/EN/vote
Linksite Open. Now you can access our other friendsites.
Praktikum 3 Hampir Tamat!!!
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
» Introduce please
Fri Apr 16, 2010 8:17 pm by encik_donut

» sambutan Aidilfitri
Tue Sep 15, 2009 2:47 pm by encik_donut

» what is the best thing ever happened in your life and vice versa..?
Thu Sep 03, 2009 6:54 am by encik_donut

» WABAK H1N1 SEMAKIN MENULAR DI MALAYSIA DAN DI NEGARA LUAR.....
Sat Aug 08, 2009 9:30 pm by sayaGEMOK

» CIRI-CIRI JPP YANG KITA MAHU DAN TIDAK MAHU
Wed Jul 22, 2009 4:05 pm by encik_donut

» Komputer oh komputer
Fri Jun 19, 2009 11:16 pm by sayaGEMOK

» Motivasi Diri
Fri Jun 19, 2009 4:48 pm by encik_donut

» <3 @ </3
Thu Jun 18, 2009 3:02 am by sayaGEMOK

» Kata-kata Pujangga/Quotes
Thu Jun 18, 2009 1:05 am by sayaGEMOK

LinkSites
 IPDA
 EMOE
 Utusan Online
 Mathematics Blog
 Laksanamanira
 izuanrahman
Waktu Malaysia
Waktu Solat
Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan.

Share | 
 

 Erti Sebuah Persahabatan

Go down 
AuthorMessage
SuperNova
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 199
Age : 32
Location : Jitra (KL)
Course : PISMP-IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Erti Sebuah Persahabatan   Tue May 19, 2009 4:59 am

Dalam dunia ini kita tidak punya sesiapa,
Kecuali diri sendiri..
TetapiDalam kita bersendirian,kita beruntung kerana.
Mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.
Sebagaimana kita mengharapakan keiklasan dan kejujuran
Seorang sahabat,begitulah juga dia.
Tetapi kita sering terlupa akan hal itu.

Cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.
Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya.
Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya.
Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.

Kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti kerana kita juga ada janji yg tidak ditepati.
Kita beri beribu alasan memaksa dia terima alasan kita.
Waktu itu, terfikirkah kita perasaannya..?
Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa..tetapi kita sering terlupa.

Untungnya mempunyai seorang sahabat yang sentiasa memahami
Yang selalu berada disisi pada waktu kita memerlukannya.
Dia mendengar luahan perasaan kita,segala rasa kecewa dan ketakutan.
Harapan dan impian juga kita luahkan.
Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah.
Selalunya kita terlalu asyik menceritakan tentang diri kita hingga
Kadang-kadang kita terlupa sahabat kita juga ada cerita yg ingin dikongsi bersama kita.
Pernah kah kita memberi dia peluang untuk
menceritakan tentang rasa bimbangnya,rasa takutnya?
Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita.

Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?
Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya sepertimana dia meniup semangat setiap kali kita rasa kecewa dan menyerah kalah?
Dapatkah kita yakinkan dia yg kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah.?

Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan?
Sesekali jadilah sahabat yg mendengar dari yg hanya bercerita..
Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabat
Kerana dia juga seorang manusia,
Dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang,sedih dan kecewa.
Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang sahabat..

Sebagai kekuatan
Jadilah kita sahabatnya itu.
Kita selalu melihat dia ketawa,tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yg kita sangkakan.
Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yg ingin diluahkan..
Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan..
Kita tidak tahu.
Tetapi.jika kita cuba jadi sahabat sepertinya, mungkin kita
akan tahu..

RENUNGILAH...

HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DISEBALIKNYA TERSIMPUL SEGALA-GALANYA


Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan. (Dale Carnagie)

Orang yang menunjukkan kebaikkan kepada anda adalah sahabat yang baik. Dan orang yang menunjukkan kesalahan anda adalah sahabat yang paling baik. (Hukamak)

Sumber: Persatuan Ulama' Malaysia

_________________
By learning you will teach;
by teaching you will understand.
Latin Proverb
Back to top Go down
View user profile http://futureteacher.forumotion.com
weedad
Educated
Educated
avatar

Female Number of posts : 14
Age : 42
Location : kulim kedah
Course : Pend. Islam
Registration date : 2009-02-17

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Thu Jun 04, 2009 11:51 pm

Rasul S.A.W bersabda : لايوءمن احدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه
Tidak beriman seorang daripada kamu sehingga dia mengasihi sahabatnya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri..

betul tu.. kadang-kadang dalam persahabatan kita kurang memikirkan kepentingan kawan2 berbanding kepentingan kita... tul tak?

sahabat... adalah yang mampu membetulkan kesilapan kita bukannya mengagguk-sangguk setiap kelakuan kita...
Back to top Go down
View user profile
encik_donut
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 421
Age : 31
Location : jitra (tp org jOhor eaa!)
Course : PISMP IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Thu Jun 04, 2009 11:58 pm

Adab-adab Bersahabat

Seseorang yang menjalinkan persahabatan hendaklah saling mengutamakan kepentingan sahabatnya dengan harta, tenaga, kepandaian dan sebagainya disamping memenuhi keperluan masing-masing tanpa dipinta.

Teguh menyimpan rahsia dan keaiban sahabatnya samada di hadapan atau di belakangnya.
Sentiasa menjaga percakapan masing-masing dengan kata-kata yang menggembirakan dan sentiasa hormat menghormati di antara satu sama lain.

Memanggil nama sahabatnya dengan nama yang disukai oleh sahabatnya.

Bersedia untuk memaafkan kelemahan dan kesalahan dengan cara yang disenangi. Seperti tidak memarahinya tetapi sebaliknya memberikan nasihat dan teguran yang baik.

Mendoakan sahabatnya agar sentiasa di dalam petunjuk dan mampu menunaikan amanah semasa hidup atau matinya.

Berusaha meringankan beban keluarganya semasa adanya atau setelah ketiadaanya.

Tidak memberatkan sahabatnya dengan bebanan yang menyulitkan serta bersedia untuk sama-sama menghadapi kegembiraan atau kesedihan dan sentiasa berbuat baik kepadanya.

Tidak memotong percakapannya ketika dia sedang bercakap dan mendengar sehingga selesai percakapannya.

Sentiasa mendahuluinya memberi salam dan memberi penghormatan padanya apabila dia meninggalkan majlis.

Luqmanul Hakim berpesan kepada anaknya : "Wahai anakku, duduklah engkau berhampiran ulama kerana hati akan hidup dengan hikmah iaitu ilmu yang memberi manfaat di akhirat seperti bumi subur apabila dibasahi hujan". (mafhum riwayah)

(c) copyright: ukhtifiislam//iium//irk//de gombak malizia
Back to top Go down
View user profile http://my.muxlim.com/dashboard/
sambal belacan
Genius Minded
Genius Minded
avatar

Female Number of posts : 76
Age : 27
Location : sumwhere on Earth
Registration date : 2009-06-02

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Fri Jun 05, 2009 12:25 pm

alangkah bertuahny idop jika mmpunyai sahabat2 that'll b there 4 each othr...
miss my bezfrens..
huuu...

Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad
Back to top Go down
View user profile
mr.karipap
Trainee
Trainee
avatar

Male Number of posts : 6
Age : 31
Registration date : 2009-06-06

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 3:30 pm

sabda rasulullah:
bersahabatlah kamu dgn org yg keadaannya sentiasa mmbangkitkan kamu dan kata2nya banyak menyedarkanmu ke jalan allah!!!!!!!!!


Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink
Back to top Go down
View user profile
mr.karipap
Trainee
Trainee
avatar

Male Number of posts : 6
Age : 31
Registration date : 2009-06-06

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 3:34 pm

hargailah sahabat anda semua...........
Surprised Surprised Surprised Surprised Surprised Surprised Surprised Surprised Surprised Surprised Surprised
Back to top Go down
View user profile
mr.karipap
Trainee
Trainee
avatar

Male Number of posts : 6
Age : 31
Registration date : 2009-06-06

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 3:37 pm

berkawan biar seribu ........
so let's be friendly to anyone that you meet.......
sunny sunny sunny sunny sunny sunny sunny sunny
Back to top Go down
View user profile
SuperNova
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 199
Age : 32
Location : Jitra (KL)
Course : PISMP-IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 4:02 pm

kemaih ang karipap. nk bykan pos la tu

_________________
By learning you will teach;
by teaching you will understand.
Latin Proverb
Back to top Go down
View user profile http://futureteacher.forumotion.com
nurul muslimah
Master
Master
avatar

Female Number of posts : 42
Age : 28
Location : kedah
Course : B. Ed. TESL
Registration date : 2009-06-02

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 5:35 pm

kawan.. ape ertinya..? mungkin mcm iklan ali cafe :'shbt sejati sentiasa d hati" @ loreal:"krn dirimu begitu brharga" tp mak sy ckp kwn 2 bahaya, mcm iklan astro:"mcm2 ade" ape2 pun sy x kisah bg sy kwn 2 mcm fair&lovely:" tiap hari sayang"...

bmula satu p'temuan,
t'jalin sebuah ikatan,
t'cipta seribu kenangan,
kini hadirnya p'pisahan menguji keutuhan&kesetiaan dlm p'sahabatan,
lantaran itu,
belajarlah m'hargai sebuah sebuah kenangan,
krn ia kini hanya wujud dlm ingatan,
dan x mungkin akan b'ulang lg,
malah x siapa mampu mengubahnya,
itulah realiti kehidupan,
namun sebuah PERSAHABATAN yg sejati
pasti m'bawa KERINDUAN y abadi...

kawan mcm HOTfm sbb die lbih hangat drpd biase..
tp die jga mcm NTV7 sbb die ceria slalu..
tp rase mcm TV3 sbb sentiasa d sisi..
tp paling pnting die mcm TV9 sbb dekat d hati..

lol!
Back to top Go down
View user profile http://nurulmuslimah.blogspot.com
sayaGEMOK
Sojouner Truth
Sojouner Truth
avatar

Female Number of posts : 173
Age : 29
Location : sayS : Jitra.Kdh
Course : pismp PEM...:))
Registration date : 2009-05-13

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 10:36 pm

hArGaila seBuaH p'tEmuAn kErnA dsTu t'cPte nYe sEbuaH p'kEnaLan..
haRgaiLa seBuaH p'KenaLan kErna dsTu laHirnYe sEbuAh kEmesRaaN..
hArGaiLa sEbuaH kEmesRaan kErna dsTu mUncuL la sEbuaH kaSih sYng...

aDa mSe kTe pErLu mEnAnGs aGar kTe tHu dUniE iNi buKn hnYe uTk kTawa..
aDa mSe kTE pErLu kEtaWa aGaR kTE tHU bTapA b'niLainYe sEtiTis aIr mAte..
aDA mSe kTe pErLu mEmpuNyai sEoRng tEman aGar kTe xkeSunYian...
dAn aDa mSe kesUnyIan mEmbuAtkn kTe tDk aKn pRnh luPe bTape b'niLainYe sEorNg tEmn.....

***bIlA Kita SaYaNg sEsEOrANG****

Bile kite SYG org tu,
Kite trime je ape yg org tu kate,
Tp bile dye skitkan aty kite?
ATY kate xpe, manusie xde yg perfect..

Bile kite SYG org tu,
Kite tggu dye lame pon xpe,
Tp ble dye tggu kite? dye marah..
ATY kate, ala,adatlah ade yg mnggu & dtggu..

Bile kite SYG org tu,
Kite xtido pon xpe lyn dye ngah bosan,
Tp bile kite bosan, ade dye lyn kite?
ATY kate xpe, dye bz kot..

Bile kite SYG org tu,
Kite gado ngn dye, kite diam je..
Tp dye?? heboh 1 dunie..
ATY kate,xpe,dye tension tu..

Bile kite SYG org tu,
Kite call nk ckp ngn dye,
Tp dye gayut ngn org laen,
ATY kate xpe,dye de hal nk ckp ngn kwn dye tu..

Bile kite SYG org tu,
Kite bercerite ngn dye, rsenye citer ngn tggul lg bgos,
Tp bile dye bercerite ngn kite, Kite dgr,spatah2 kite igt..
ATY kate xpe,sy syg la katekan..

Bile kite SYG org tu,
Kite & dye lapar,kite bg
sume roti kite kt dye..
ATY kate xpe,ala,jgelah aty dye,cian dye..

Bile kite SYG org tu,
Kite sggup bg dye
rest bile dye letih,
Tp bile kite letih, dye suruh gk kite lyn dye bile dye bosan,adil ke??
ATY kate xpela, ala bkn selalu pon..

Bile kite SYG org tu,
Kite jd cm org giler bile dgr dye sakit,
Tp bile kite sakit, dye siap kuar ngn kwn2 meraikan ary kesakitan kite..
ATY kate, xpela, xkn dye nk berkepit ngn kite 24jam..

Bile kite SYG org tu,
Kite xpnh pntigkn diri sndiri,
Tp dye?? hipokrit tahap gaban,
ATY kate xpe, dye mmg cmtu..kenelah time..

Bile kite SYG org tu,
Kite syg nk tgglkn dye..
Tp dye?? xtahu kite berdepan dgn maut,
Walaupun kite sakit, dye kate kt kite..
Sakit biase2 jek,jgn nk mengarut..
ATY kate,
cmne lah dye bile kite xde,msti dye epy..

Bile kite SYG org tu,
Kite xsggup tgok dye derita,
Tp dye pnh hrgai diri kite??
ATY kate, tahu x betape kite sygkn dye..

Bile kite SYG org tu,
Kite sggup tgglkn dye slame2nye, utk dye bhgie ngn org tersyg..
Tp adkh dye tahu pengorbanan kite??
ATY kate,xpe,asalkn dye bhagia..



hee...pelik..! awat r ak g post ayt pasrah nih.. farao
haha... :3
jz smpikn ap yg shbt sayagemok rse..
"khas wt sambal belacan"
kuatkn hati ye syg luv
Back to top Go down
View user profile
encik_donut
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 421
Age : 31
Location : jitra (tp org jOhor eaa!)
Course : PISMP IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 10:55 pm

wawawa..
terharu membca..
sayaGEMOK bole menjadi seorang kaunselor yg berjaya..
buat yg ada masalah dalam persahabatan,,tabahkan diri kerana sesungguhnya satu pintu tertutup akan membuka mata kita kpd seribu pintu yg masih terbuka.
just pilih yg terbaik.
Back to top Go down
View user profile http://my.muxlim.com/dashboard/
sayaGEMOK
Sojouner Truth
Sojouner Truth
avatar

Female Number of posts : 173
Age : 29
Location : sayS : Jitra.Kdh
Course : pismp PEM...:))
Registration date : 2009-05-13

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 10:59 pm

hee... Very Happy
thanx 4d support..

ya..tp xpyh r duk p bukak mata ye luas3..he t msuk habuk pdn muke injured
sayaGEMOK xd ubt sakit mata tau..haha
Back to top Go down
View user profile
encik_donut
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 421
Age : 31
Location : jitra (tp org jOhor eaa!)
Course : PISMP IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 11:14 pm

pakai laa cermin mata.. baru x masok abuk..
huhuhu..
ehh kan mmg sayaGEMOK bercermin mata...
so xd isu masuk abuk la kan..


tongue tongue tongue tongue tongue
huhu,,yela.. tau la mata encik donut ni besarrrr...
Back to top Go down
View user profile http://my.muxlim.com/dashboard/
sayaGEMOK
Sojouner Truth
Sojouner Truth
avatar

Female Number of posts : 173
Age : 29
Location : sayS : Jitra.Kdh
Course : pismp PEM...:))
Registration date : 2009-05-13

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 11:23 pm

kt umah sayagemok xpkai cmin mta... geek2
hee...

uit..bsar ke en.donut??
meyh ukur meyh..haha dizzy

tiputipu
Back to top Go down
View user profile
encik_donut
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 421
Age : 31
Location : jitra (tp org jOhor eaa!)
Course : PISMP IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 11:28 pm

eleh
yelaa kat uma x pakai..
tp... bole nmpk keee.. hehehe..

huhu,nk ukur mate org plak..
tau le... mate dia sepet jee.. heee..
Back to top Go down
View user profile http://my.muxlim.com/dashboard/
sayaGEMOK
Sojouner Truth
Sojouner Truth
avatar

Female Number of posts : 173
Age : 29
Location : sayS : Jitra.Kdh
Course : pismp PEM...:))
Registration date : 2009-05-13

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 11:36 pm

bole r... lol!
he..
dpn en.donut je kna pkai cz en.donut kn ad kuase invi yg sgt tggi,hik albino

alaa...sepet tu tyme biase..tp kdg2 bole d'bulatkn tau thesun he
Back to top Go down
View user profile
encik_donut
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 421
Age : 31
Location : jitra (tp org jOhor eaa!)
Course : PISMP IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 11:41 pm

huhuhuhu...
yela...
encik donut ni invisible tahap tinggi..
jgn kate muka,,janggut pun x nmpk..huhu..

try aaa bulatkan.. nk tgok gak.. heee..
Back to top Go down
View user profile http://my.muxlim.com/dashboard/
sayaGEMOK
Sojouner Truth
Sojouner Truth
avatar

Female Number of posts : 173
Age : 29
Location : sayS : Jitra.Kdh
Course : pismp PEM...:))
Registration date : 2009-05-13

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 11:46 pm

hehe..
yang best ye,bole pulak sayagemok sorg je yg en.donut invi.
dpn gurl len x invi pn... What a Face What a Face

nk tgk???
tgk r.. Shocked Shocked

hahaha lol!
Back to top Go down
View user profile
encik_donut
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 421
Age : 31
Location : jitra (tp org jOhor eaa!)
Course : PISMP IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 11:54 pm

huhuhu..
invi dgn smua gurl laa..
xpcy tny laa sape3..
haa.. tny tu sophilea ke sambal ke nurul muslimah kee..

elehh.. xbulat pun..
still sepet jee..
Back to top Go down
View user profile http://my.muxlim.com/dashboard/
sayaGEMOK
Sojouner Truth
Sojouner Truth
avatar

Female Number of posts : 173
Age : 29
Location : sayS : Jitra.Kdh
Course : pismp PEM...:))
Registration date : 2009-05-13

PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   Sat Jun 06, 2009 11:58 pm

haha..yakin je dye What a Face

xp2..zmn mude3 je owg tu invi
t lme9 dh xinvi dh tongue tongue hik
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Erti Sebuah Persahabatan   

Back to top Go down
 
Erti Sebuah Persahabatan
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Islamic Quotes

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
FutureTeacher :: Random/Ape-ape Aja :: Ilmiyah-
Jump to: