FutureTeacher

Its about student who will become a teacher one day.
 
HomeHome  CalendarCalendar  GalleryGallery  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log inLog in  
Jangan lupa melawat ruangan Gallery dan lihat sejarah perkembangan banner FutureTeacher! Sesiapa yang mahu menyumbang kreativiti dalam mereka bentuk banner FutureTeacher bolehlah memuat naik banner nukilan anda ke dalam Gallery FutureTeacher ya~~~admin.
Mari mengundi beramai-ramai untuk PALESTIN di http://www.israel-vs-palestine.com/IE/EN/vote
Linksite Open. Now you can access our other friendsites.
Praktikum 3 Hampir Tamat!!!
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
» Introduce please
Fri Apr 16, 2010 8:17 pm by encik_donut

» sambutan Aidilfitri
Tue Sep 15, 2009 2:47 pm by encik_donut

» what is the best thing ever happened in your life and vice versa..?
Thu Sep 03, 2009 6:54 am by encik_donut

» WABAK H1N1 SEMAKIN MENULAR DI MALAYSIA DAN DI NEGARA LUAR.....
Sat Aug 08, 2009 9:30 pm by sayaGEMOK

» CIRI-CIRI JPP YANG KITA MAHU DAN TIDAK MAHU
Wed Jul 22, 2009 4:05 pm by encik_donut

» Komputer oh komputer
Fri Jun 19, 2009 11:16 pm by sayaGEMOK

» Motivasi Diri
Fri Jun 19, 2009 4:48 pm by encik_donut

» <3 @ </3
Thu Jun 18, 2009 3:02 am by sayaGEMOK

» Kata-kata Pujangga/Quotes
Thu Jun 18, 2009 1:05 am by sayaGEMOK

LinkSites
 IPDA
 EMOE
 Utusan Online
 Mathematics Blog
 Laksanamanira
 izuanrahman
Waktu Malaysia
Waktu Solat
Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan.

Share | 
 

 Subjek SPM dikurangkan?

Go down 
AuthorMessage
SuperNova
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 199
Age : 32
Location : Jitra (KL)
Course : PISMP-IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Subjek SPM dikurangkan?   Mon Jun 01, 2009 3:10 pm

4 subjek teras SPM?

Oleh SAHBULAH DARWI
dan KAMIL MASLIH
pengarang@utusan.com.my

MUAR 31 Mei – Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, keputusan muktamad untuk mengurangkan bilangan subjek teras dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) daripada enam kepada empat subjek akan diumumkan pada waktu terdekat ini.

Menteri Pelajaran itu menegaskan, pengurangan bilangan subjek teras berkenaan akan membolehkan calon-calon SPM mempunyai lebih banyak pilihan untuk subjek elektif dalam peperiksaan tersebut.

Beliau berkata, langkah tersebut diyakini dapat melegakan kebimbangan sesetengah pihak yang berasa khuatir dengan keputusan kerajaan baru-baru ini untuk mengehadkan pengambilan tidak melebihi 10 mata pelajaran dalam SPM.

‘‘Kalau hendak diikutkan yang sedia ada sekarang ini, ada enam subjek teras, jadi mungkin kita akan kurangkan kepada empat sahaja subjek teras.

‘‘Kalau empat subjek teras bermakna ada enam lagi subjek (untuk elektif), jadi dia boleh memilih subjek bahasa Tamil, Mandarin atau agama, masih ada ruang untuk dia buat,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan majlis sambutan Maulidur Rasul anjuran UMNO Bahagian Pagoh di Dewan Kompleks Seri Pekembar, Pagoh di sini hari ini.

Enam mata pelajaran teras bagi pelajar yang menduduki SPM pada masa ini ialah Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Islam/Moral, Sejarah, Matematik dan Sains.

Semalam, Muhyiddin berkata, keputusan kerajaan mengehadkan pengambilan tidak lebih 10 mata pelajaran di kalangan calon SPM mulai tahun depan adalah hasil kajian mendalam pelbagai pihak.

Beliau berkata, kajian itu menunjukkan fokus tidak harus terhadap bidang akademik semata-mata sebaliknya penekanan yang sama perlu diberikan perkara lain.

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata, pihaknya sedia maklum keputusan berkenaan menimbulkan rasa bimbang di kalangan sesetengah pihak termasuk dibantah oleh MIC baru-baru ini.

Beliau berkata, walaupun kebimbangan itu wujud namun beliau yakin ia tidak menjejaskan pencapaian calon-calon SPM.

‘‘Saya tak bimbang tentang perkara itu tapi penjelasan muktamad akan dibuat dalam terdekat ini untuk beritahu kedudukan yang terakhir sekali,’’ katanya.

(petikan Utusan Online 1 Jun 2009 / 7 Jamadil Akhir 1430)


Apa pendapat anda? Bertuahlah orang yang akan datang untuk menduduki SPM paper diorang da sikit. Tapi adakah berbaloi utk dipraktikkan kalo generasi akann datang hanya mahir sesetegah ilmu sahaja?

_________________
By learning you will teach;
by teaching you will understand.
Latin Proverb
Back to top Go down
View user profile http://futureteacher.forumotion.com
sophilea
Truth Intriguer
Truth Intriguer
avatar

Female Number of posts : 114
Age : 30
Location : perlis_jitra_perlis
Course : PISMP PRASEKOLAH 2
Registration date : 2009-03-12

PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   Mon Jun 01, 2009 3:26 pm

pada pendapat sy la kan...subjek bekurang ke bertambah ke..kalau rajin stdy itu bkn satu mslah yg bsr...bdk2 sekarang ni mcm dah terlalu dimanjakan...apa yang susah sgt...skrg ni dah bnyk kemudahan utk blajar...spt clas tuisyen la...clas tambahan la...tugas mrk hanya bljar...bkn mcm cikgu2 yang mendidik mereka...tugas cikgu lai brt...so wahai bdk2 zaman milenium jgn la manja sgt na... lagi satu kalau subjek dikurangkan mcm xberbalaoi la kalau hanya tau sesetengah subjek je...sedangkan matlamat kerajaan adalah utk melahirkan insan yang serba tau so baru la bleh digunakan untk generasi masa akn dtng...and baru la bleh bersaing dgn ngra2 maju yg lain...x la Malaysia ni ketinggalan di blkg je... lol!
Back to top Go down
View user profile
SuperNova
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 199
Age : 32
Location : Jitra (KL)
Course : PISMP-IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   Mon Jun 01, 2009 3:47 pm

Betul jugak pendapat cik sophie tu. xkisahlah berapa subjek pun. kalo peajratu mampu serap ilmu dengan baik biarlah dia amik byk subjek bagus utk diri mereka jugak. brulah bole melahirkan modal insan yang berkualiti utk bersaing dengan bangsa lain.

_________________
By learning you will teach;
by teaching you will understand.
Latin Proverb
Back to top Go down
View user profile http://futureteacher.forumotion.com
Hanep
Moderator
Moderator
avatar

Male Number of posts : 56
Age : 31
Location : Jitra
Registration date : 2009-02-10

PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   Mon Jun 01, 2009 6:26 pm

Ehh..
Tp kn,
Bgs gak la d0rg kurang kan subjek tu..
Baru sekata ja suma..
Kalo x kn,
Rmai la bangsa kita yg xdpt g oversea (btol ka ni?)

Sbb slalu ny la kan,
org yg amik subjek byk2 tu,
sbb nk celen sapa dpt A plg byk ja..

Kn?kn..?


Suspect Suspect Suspect

_________________
Be Nice..Be Simple..
Live Life To The Fullest
WOOOOTT!!~
Back to top Go down
View user profile
SuperNova
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 199
Age : 32
Location : Jitra (KL)
Course : PISMP-IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   Mon Jun 01, 2009 7:01 pm

bole ke kalo diorang nk gi oversea dgn ilmu yang kurang di dada? len la kalo hanya sgelintir pelajar ja yng diberi pengurangan. yang da excel xpa la teruskan kecemerlangan anda.

_________________
By learning you will teach;
by teaching you will understand.
Latin Proverb
Back to top Go down
View user profile http://futureteacher.forumotion.com
sophilea
Truth Intriguer
Truth Intriguer
avatar

Female Number of posts : 114
Age : 30
Location : perlis_jitra_perlis
Course : PISMP PRASEKOLAH 2
Registration date : 2009-03-12

PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   Mon Jun 01, 2009 10:23 pm

memang ada btl apa yg mr anep kata tu...tapi pada pendpt sy la kan...walaupun subjek dikurangkan tapi kalau sikap pelajar2 yg mls tu tak diubah xder maknanya gak....banyak atau sedikit subjek yang penting sikap tu...lai satu mampu ke pljr2 kita bersaing dgn pljr2 lain kalau sambung stdy kat oversea andai kata subjek dikurangkan????
Back to top Go down
View user profile
SuperNova
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 199
Age : 32
Location : Jitra (KL)
Course : PISMP-IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   Mon Jun 01, 2009 11:27 pm

ontahlah den pun tak tau..kita tgk ja la masa depan. sama la cam PPSMI ni. tukar menteri tuka format sistem pendidikan. aiya bole pening jadi cikgu kalo cam gini.

_________________
By learning you will teach;
by teaching you will understand.
Latin Proverb
Back to top Go down
View user profile http://futureteacher.forumotion.com
encik_donut
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 421
Age : 31
Location : jitra (tp org jOhor eaa!)
Course : PISMP IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   Tue Jun 02, 2009 4:52 pm

heemmmm.. kurgkan subjek teras utk SPM..
xtau laa..
BM mmg xleh dibuang,,nanti marah semua nasionalis dan x patriotik..
BI xleh buang sbb ni lingua franca dewasa ni..
AG of coz xleh buang..gila laa kalo buang,,
Sejarah xleh buang nanti bdk3 xtau sejarah negara n x patriotik..
Math? nanti bdk3 ni buta math plak, n smua ilmu kritikal tahap U perlukan basic math..

jd nak buang yg ne??
emm..cikgu jugak yg pening kan> sbb KAMI YANG MENURUT PERINTAH..
Back to top Go down
View user profile http://my.muxlim.com/dashboard/
sophilea
Truth Intriguer
Truth Intriguer
avatar

Female Number of posts : 114
Age : 30
Location : perlis_jitra_perlis
Course : PISMP PRASEKOLAH 2
Registration date : 2009-03-12

PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   Tue Jun 02, 2009 7:28 pm

pada pendapat beta la....xpayah la nk kurang2kan apa2 subjek pun dlm SPM tu...coz beta rasa mcm bdk2 zmn skrg ni dah mcm dimanjakan sgt dah ha3....

p/s: mcm jeles la plak beta ni he3
Back to top Go down
View user profile
encik_donut
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 421
Age : 31
Location : jitra (tp org jOhor eaa!)
Course : PISMP IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   Tue Jun 02, 2009 10:08 pm

hehehe.. jeles laa tu ekk..
sbb kite dlu amek SpM subjek teras lg byk...
xpelaa.. kalo rezki diorg dpt subjek teras ckt,,nk wt cmane..
tp cmon laa..subjek ne laa yg nk dbuang kan,,,
Back to top Go down
View user profile http://my.muxlim.com/dashboard/
sophilea
Truth Intriguer
Truth Intriguer
avatar

Female Number of posts : 114
Age : 30
Location : perlis_jitra_perlis
Course : PISMP PRASEKOLAH 2
Registration date : 2009-03-12

PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   Tue Jun 02, 2009 11:01 pm

lebih kurang la...beta jeles he3...tapi btl gakkan subjek mana la yang nak dibuang tu...coz semua subjek penting tau... sad1
Back to top Go down
View user profile
encik_donut
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 421
Age : 31
Location : jitra (tp org jOhor eaa!)
Course : PISMP IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   Tue Jun 02, 2009 11:22 pm

xd subjek teras yg bole dibuang pun..
buang masa bole laaaa...
hehehe..


kita kena tny dak yg lom amek SPM ni..
agak3 diorg stuju keee tak....

Question injured injured injured
Back to top Go down
View user profile http://my.muxlim.com/dashboard/
Hanep
Moderator
Moderator
avatar

Male Number of posts : 56
Age : 31
Location : Jitra
Registration date : 2009-02-10

PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   Tue Jun 02, 2009 11:36 pm

Suspect Suspect Suspect Suspect
Hmm..
Tp kn,
Kalo dh kurang subjek tu,
Konpem student2 kita ni study btol2..
Kiranya,
Kalo d0rg dpt A utk suma subjek tu,
A d0rg A yg btol2 A laa..
Phm x ni?
bounce bounce bounce bounce

_________________
Be Nice..Be Simple..
Live Life To The Fullest
WOOOOTT!!~
Back to top Go down
View user profile
encik_donut
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 421
Age : 31
Location : jitra (tp org jOhor eaa!)
Course : PISMP IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   Tue Jun 02, 2009 11:39 pm

sya mengerti wahai encik hanep tetapi subjek yang manakah yang hendak ditiadakan di situ..
Back to top Go down
View user profile http://my.muxlim.com/dashboard/
sophilea
Truth Intriguer
Truth Intriguer
avatar

Female Number of posts : 114
Age : 30
Location : perlis_jitra_perlis
Course : PISMP PRASEKOLAH 2
Registration date : 2009-03-12

PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   Wed Jun 03, 2009 12:24 am

bab nk stdy btl2 lepas subjek dikurangkan tu...xsure la...kot lagi kurang subjek lagi mls la stdy coz stdent pk apa nk tkt subjek dah kurang...kalau yg pk mcm tu bdk2 yang pandai xpe ni dah la xpandai mls plak tu...bak kata org bodoh sombong...
Back to top Go down
View user profile
SuperNova
Admin
Admin
avatar

Male Number of posts : 199
Age : 32
Location : Jitra (KL)
Course : PISMP-IPGM Mathematics Gen 1
Registration date : 2009-02-07

PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   Wed Jun 03, 2009 8:44 pm

Apa yang penting study....

_________________
By learning you will teach;
by teaching you will understand.
Latin Proverb
Back to top Go down
View user profile http://futureteacher.forumotion.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Subjek SPM dikurangkan?   

Back to top Go down
 
Subjek SPM dikurangkan?
Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
FutureTeacher :: Random/Ape-ape Aja :: Chit Chat Crew-
Jump to: